VW modeller

Kjært barn har mange navn kan man med trygghet si om Volkswagen «boble». Jeg vet ikke hvor mange land som har sitt kallenavn på denne bilen, men det er mange forskjellige navn. Som kjent så kalles den bobla i Norge, Bug er kjælenavnet på den i USA, Bjalla på Island og Volky i Puerto Rico. Og det er mange flere land som har sitt navn på denne bilen. I dag er bilen historisk og produseres ikke mer, men den har hatt en cirka 70 år lang karriere. Hvem er ikke sliten og trett når man blitt 70 år.

Mange

Den siste «Bobla» rullet ut av produksjonen i 2003 og ble sendt direkte til VW museet i Wolfsburg i Tyskland. Den siste bilen ble produsert i Mexico. Den aller siste bilen hadde sitt interne nummer som er godt over 21 millioner. Så det har vært en mega populær bil på flere kontinenter. Selv i dag er bilen populær hos samlere og de som vet å ta vare på disse gamle «juvelene». Og har du en god «juvel» i dag så kan du være sikker på at verdien på den vil stige i årene fremover.

I de første årene var det den klassiske bobla som ble produsert helt alene. Men etter krigen begynte andre modeller å komme frem fra produksjonshallene til VW.

Folkevognbussen

Folkevognbussen

Såpass tidlig som i 1950 kom Folkevogn bussen med bakhjulsdrift og 25 hestekrefter i motoren. Denne modellen ble kalt for T2 eller transporter. Den ble levert i flere utgaver – både som varebil og som buss. De første som kom til Norge var den modellen som de kalte for Sambabussen eller Westfalia-camperen. Denne hadde en 1200 motor med 36 hestekrefter.

Så kom den i pick up variant i 52. Samme året gikk også første bil over dammen til statene. Girkassen ble synkronisert med 4 gir og flere andre mindre justeringer. Deretter ble det bare forskjellige justeringer på de nåværende modellene – ingen nye modeller av denne på en stund.

Ukjente modeller

I etterkrigsårene så kom det en del ukjente modeller (i hvert fall for meg) men det var sikkert gode biler noen av dem også. Karmann Ghia Type 1 og type T3

Ingen av disse modellene ble noen salgs suksess og flere av de kun med kort historie på markedet.

I 1968 kom den første Kabriolet på markedet. Det var en bil basert på Karmann Notchback 1500 modellen.

En stasjonsvogn variant de kalte VW Variant eller Squareback, VW 1600 TL, VW 411 og 412 samt Thing.

Ukjente modeller

 

Comments are closed.