VW modeller og litt hstorikk

Her kommer det en hel serie som skal handle for det aller meste bare om Volkswagen. Bilen vi har sett i gatene i så mange år. Kanskje har du eid en selv eller kjenner noen som har en i dag. Bilen har i hvert fall hatt en rivende forandring i utseende i løpet av alle sine år. Noe av det skal jeg se om jeg klarer å gjengi gjennom forskjellige modeller i denne artikkelserien. I dag omfatter jo bilmerkene i konsernet mange flere merker enn bare VW. De har Audi, Skoda, Seat og Lamborghini for eksempel i sin portefølje. Det finnes også lastebiler der. Alt dette skal jeg forsøke å komme innom i løpet av en serie artikler jeg vil tippe havner på cirka 10 artikler. Så er du interessert i nye og gamle biler og litt historikk, så følg med.

Litt historie

Litt historie

Firmaet fylte 80 år tidligere i 2017. Firmaet er blitt en av verdens største bilprodusenter etter krigens dager i førtiårene. Når firmaet ble grunnlagt fortalte logoen deres ganske mye om hvor firmaet var plassert politisk.

Det at VW ble grunnlagt kan ha dreid seg om en maktkamp mellom Hitler og Opel sin posisjon som ledende folkevogns-produsent den gangen. Ikke bilen med nick navnet folkevogn, men en bil for folket er det snakk om i dette tilfellet. Hitler fikk hjelp av den kjent Ferdinand Porsche for å produsere den nye folkevognen og de aller første prototypene kom i 1936 og ble kalt Kdf-wagen. Direkte oversatt skulle det bli noe som kraft gjennom glede. Opel var den gangen så stor siden de nettopp hadde blitt kjøpt opp av GM eller General Motors i Amerika.

Den velkjente folkevognen

Allerede de første bilene som kom ut av produksjon hadde den karakteristiske formen som vi kjenner igjen for en VW Folkevogn. De første bilen kom rullende ut fra den første VW fabrikken som lå i Stuttgart.

Den velkjente folkevognen

Det er mye mer historikk som kunne vært skrevet om her, men det er bilen Folkevogn og alle modellen som har fulgt etter i dens fotspor som er mer interessant nå.

Formen på bilen som man kjenner igjen i dag og som man så allerede på første modellen var det den tidligere sjefen for design hos Porsche som stod bak – Erwin Komenda. Bilen fikk jo det etter hvert så kjente klegge navnet «boble».

Nyere modeller

Videre opp gjennom årene og etterhvert som det dukket opp både nye modeller og det skjedde oppkjøp av andre merker og så videre skal vi se på fra og med neste artikkel. Jeg kommer til å plukke biler og modeller litt tilfeldig for å få litt lett spredning på hva som presenteres og omtales.

Totalt så snakker vi om nærmere 50 forskjellige modeller i løpet av firmaet karriere. Og i tillegg så har de jo tilegnet seg flere andre merker også opp gjennom årene.

Audi, Bentley, Bugatti, Lamborghini, Seat, Skoda og Porsche går også inn under VW konsernet i dag. Det samme gjør også de lastebilene MAN og Scania.

Comments are closed.