VW Boble – Historie II

Det er noe helt eget vet å studere, denne spesielle og spennende bilen sin historie. Det er nesten så man får følelsen, at det ikke er en bil man leser om. Litt sprøtt vil sikkert mange si, men dette er i alle fall slik jeg føler det. Det er faktisk snakk om en historie tilbake til 1930-tallet, og med alt det som skjedde i Europa og etter hvert verden på den tiden. Og ikke minst hvordan denne lille bilen, tok verden med storm. En bil som var tiltenkte det tyske folk, som en rimelig bil folk flest skulle ha råd til. Jeg tør påstå at intet land på kloden, ikke har hatt denne bilen på sine veier. Ja mulig med unntak av noen små øyer, det skal jeg ikke si for sikkert.

1925, det virkelige opprinnelses år

Jeg har hele tiden tenkt, at møte mellom Hitler og Porsche var begynnelsen. Men dette er ikke helt riktig. Åtte år tidligere, altså i 1925 ble konsepter sendt inn til Maschinenbauanstalt i Wien. Det var her den første inspirasjonen ble til, i tillegg til Tatra og Porsche i 1931.

To voksne og tre barn

Om dette størrelsen på en typisk tysk kjernefamilie på 1930-tallet, vet jeg ikke noe om. Men dette var altså kravet som ble satt, bilen skulle ha en størrelse som gjorde at den fikk med hele familien. I møte mellom Hitler og Porsche i 1933, ble det også lagt frem krav om at bilen skulle ha en fart på 100 kilometer i timen, maksimal pris skulle være 990 tyske mark. Folkets bil, skulle altså være rimelig romslig, rask og relativt rimelig.

Designet av Porsche

Sammenkoblingen mellom Bobla/Folkevogn, og Porsche er kjent for mange. Det var sjefsdesigner hos Porsche, Erwin Komenda som var ansvarlig for design og utviklingen av den første modellen Type.


Militært materiell

Militært materiell

Det er kanskje ikke så merkelig, at både karosseri og mekanikk fra Type 1-også ble brukt militært. Tyskland rustet kraftig opp på 1930-tallet, og Volkswagen sin Kübelwagen var en militær utgave av Type 1 som den het sivilt. Her sees Kübelwagen er i fortsatt bruk, av militæret i Thailand. Ikke noen slående likhet med Bobla kan man si, men bygget på den samme lesten. Schwimmingwagen, var en annen type bil produsert for det militære. Dette var rett og slett en boble eller Type 1 om du vil, som ble bygget som et amfibiekjøretøy. Disse bilene ble brukt av store deler, av den tyske krigsmakten under krigen. Sistnevnte i et antall av drøyt 14 000 kjøretøy.

Jozef Ganz

Selv om det var sjefsdesigner Erwin Komenda som hadde ansvaret, var det Jozef Ganz som utførte jobben med å designe bobla. Ganz var jøde, noe som gjør historien veldig spesiell nå i ettertid. Dette kom frem i boken «The true story of Beetle» som kom ut i 2009.

Militær-Bobla

Militær-Bobla

De første prototypene av den militære utgaven av Bobla, ble faktisk produsert av Daimler-Benz-altså Mercedes. Dette er nok ukjent for mange, i alle fall var det nytt for meg. Produksjonen hos Daimler-Benz, foregikk i perioden 1935-1939 og ble avbrutt på grunn av krigsutbruddet. Den var lett å kjenne igjen, med sine runde former slik vi kjenner den sivile utgaven av bilen. Prototypen vi snakker om er av typen Kdf-Wagen, men ble aldri volumprodusert.

Comments are closed.