VW Boble – Historie I

Det er nok ikke noen overdrivelse å si, at VW sin boble er verdens mest kjente bil. Dette er en bilmodell som jeg har et nært forhold til, som guttunge på 1970-tallet var det svært mange av disse.

VW Boble – Historie I

Jeg kan godt huske at faren til min kammerat, hadde flere modeller av VW Boble. Det var noe helt særegent med disse bilene, og det er ikke lett å si akkurat hvorfor. Den var jo enkel i alt, og utstyr var det jo så som så med. Selv etter datidens standard, var Boble en enkel men til gjengjeld solid bil. Det måtte vel kanskje være det som var nøkkelen til suksess, tysk kvalitet presentert på en enkel og rimelig måte.

Kjært barn har mange navn

La oss først se på noen av navnene, denne kjente og kjære bilen har hatt rundt i verden. Det er ikke mulig å ta med hele oversikten her, men la oss ta et knippe av dem. Den som først kan sies om navnet Boble, er at det formelt ble brukt først i 1967. Dette er mange år etter at den første modellen, av biltypen så dagens lys i 1938. Det at det var Volkswagen som produserte den, er vel nesten unødvendig å si.

Type 1

Betegnelsene som ble brukt for modellen, var Type 1 men også 1200, 1300 og så videre som fortalte noe om størrelsen på motoren i de forskjellige modellene. Selv om ikke Volkswagen brukte navnet Boble før i 1967, så fikk den klengenavn ganske så tidlig av kunder rundt om i verden. Dette var kanskje årsaken til at man i 1967, valgte å bruke navnet Boble formelt fra produsent og ut til kundene. Beetle ble navnet på modellen i England, dette betyr bille på engelsk. Med tanke på bilens form, var kanskje ikke dette så unaturlig navnevalg.

Navn fra insekt- og dyreverden

Navn fra insekt- og dyreverden

Franskmennene var ikke helt enig med engelskmennene, men de lå ganske nære når de valgte navnet Coccinelle (Marihøne) Uten at jeg er så bevandret i forskjellige typer biller, så tror jeg faktisk Marihøner sorterer inn under billefamilien. Danskene valgte seg samme navn som Norge, kanskje ikke så underlig med tanke på likheten i språkene våre. Polen og Filipinene synes at utseende på bilen, bar preg av en pukkelrygg. Derfor ble navnet henholdsvis Kotseng kuba og Garbus. Kodok ble navnet i Indonesia, det betyr frosk og det er kanskje en viss grad av sannhet i det også.

Hitler og Ferdinand Porsche

Allerede i 1933 møttes disse to herremenn, for å diskutere muligheten for produksjon av «folkets bil» På tysk blir jo dette Volkswagen, og for oss på folkemunne «Folkevogn» Det at mange her hjemme sa Folkevogn, er jo en kjent sak når det gjaldt Bobla. Med tanke på andre Volkswagen-modeller, var det nok kun Bobla som på en måte fikk to navn.

Veien videre fra 1933 til produksjon – Krigsutbruddet

Jeg skal senere se litt på hvordan det hele utviklet seg, fra møte mellom Hitler og Porsche i 1933. Krigen var nært forestående, og hva skjedde med modellen i den forbindelse. Dette er en bil med en spennende historie, det er det liten tvil om.

Comments are closed.