Volkswagen LT sin utvikling frem til Volkswagen Crafter

At det har vært mange biler og mange modeller på markedet fra VW konsernet opp gjennom årene er noe alle vet. Alle vet det selv om de ikke har noe med dette bilmerket å gjøre. Jeg vet ikke hvilken modell som har vært den minste, og ei heller hvem som har vært den største eller kraftigste. Men jeg skal se litt på de varevogns utgaver og opp mot små lastebiler. I noen sammenhenger så har de allerede kalt dette kjøretøyet for n liten lastebil.

VW LT

Den første utgaven av denne modellen kom på markedet i 1975. Dette var Volkswagen LT første versjon. Men allerede før denne modellen og så langt tilbake som til 1950 hadde Volkswagen hatt en modell som de hadde kalt for Volkswagen type 2. Dette skulle være en mellomklasse kjøretøy mellom bil og lastebil. Altså det vi kaller for en varevogn. Og denne første modellen de produserte skulle selges på det tyske og Europeiske markedet. Den første utgaven fikk også navnet «kombi». Type 2 solgte mer og mer i Brasil, men den var igjen i Europa og Europa fikk en revidert versjon i 1968 som da fikk navnet versjon 2 T2. Volkswagens kommersielle kunder hadde stadig større krav om å kunne transportere tyngre gods.

Så i 1975 kom Volkswagen van. Den nye modellen ble lansert i Berlin og kunne ha en totalvekt på mellom 2,8 og 3.5 tonn i sin tre ulike modeller – LT28, LT31 og LT35. Noen år senere kom også «tungvekterne» LT40 og LT55.

Ansiktsløft

I 1983 kom det første ansiktsløftet, men det var først og fremst interiøret som ble forandret. Det kom også presentasjon av ny turbo diesel motor. Dash bordet fikk mindre forandringer og noen små tillegg.

Så et par år senere kom 5,6 tonneren LT55.

Så året etter kom det enda et ansikts løft på LT utgavene. De runde hoved lyktene ble byttet ut med noen avlange firkantede og det ble gjort noen mindre kosmetiske forandringer

I 1993 ble det gjort flere større forandringer. Først noen mindre forandringer i utseende, men det ble byttet ut til flere moderne versjoner i motor systemene. I denne runden med forandringer kom også muligheten til å foreta motorinspeksjon ved å åpne en luke i fronten istedenfor å måtte åpne hele motor dekselet.

Generasjon 2

Så I 1996 kom neste generasjon etter et samarbeid mellom Volkswagen og Daimlers Mercedes Benz Commercial. Da introduserte de en bil med Chassis og «skall» fra MB Sprinter. Mens motor og gir systemer kom fra Volkswagen. Dette skapte altså etterfølgeren etter Volkswagen LT – Volkswagen Crafter.

Denne utgaven var oppgradert så normal total vekt for kjøretøyet var nå økt fra 2,6 tonn til 4,6 tonn.

Det var også en del andre forandringer til det bedre og tilpasninger til det som var normalt på markedet i dag- så som for eksempel den økonomisk direkte innsprøytnings dieselmotor.

Så langt har de også ut en testutgave av Volkswagen Crafter E. En helelektrisk utgave. Den er på test hos kunder i forskjellige land og kommer tidligst i vanlig salg midt i 2018.

Comments are closed.