Verdens dyreste VW Boble

Verdens dyreste VW Boble 1964

Det å sikre seg bruktbiler i god stand og helst lav kilometerstand, kan mange ganger være en utfordring. Dette gjelder så klart jo eldre bilene er, så blir det jo gjerne vanskeligere å finne de gode og spesielle bilene – både med tanke på den tekniske standen og ikke minst kjørelengden. Vi har vel alle sammen erfart å kjøpe «katta i sekken» når det kommer til bruktbilkjøp, men ved å gjøre de riktige grepene kan man så klart unngå slike kjøp. Historien vi nå skal se på, er ganske spesiell. Det er ikke alle som kommer over en slik bil, som bilen vi nå skal se nærmere på – faktisk så er historien ikke annet enn unik.

Verdens dyreste VW Boble

Fra folkebilen til samlerobjekt

Helt siden denne spesielle bilen kom i 1938, har den vært elsket av de fleste. Opp gjennom årene har den opparbeidet seg ikon- og legendestatus.Den ble som vi har vært inne på tidligere opprinnelig konstruert som en rimelig bil for folket – og på den måten kom navnet på bilen også.

Fra folkebilen til samlerobjekt

Etterspørselen har steget

Det at bilen alltid har vært populær, er det ikke noen tvil om. Men når vi snakker om bruktmarkedet, var det tidligere ikke så lett å oppå noen gode priser. Dette kom rett og slett av at det var for mange biler på markedet.Vi skal ikke glemme at det ble produsert drøye 23 millioner av bilen, så dette gjorde jo sitt til at det i mange år ikke var noe problem med tilgangen av biler på bruktmarkedet.

Unik 1964-modell

Den aktuelle bilen som vi skal snakke om nå, er noe helt utenom det vanlige. Bilen ble produsert for 55 år siden, og står med en kilometerstand på 37 kilometer. Det er jo ikke annet enn helt utrolig, og det er ganske garantert ikke noen annen Boble som kan vise til maken. Man kan jo på sett og vis si, at dette er en «ny» Boble – selv om vi altså snakker om en 1964-modell.

Bilens historie

Bilen ble solgt til en amerikansk mann, som kun kjøpte den for å bruke den som reservebil. Han hadde nemlig en 1957-modell allerede, så 1964-modellen skulle kun brukes som «delebil»Bilen ble kjørt rett hjem, hvor en et par år ble lagret i en garasje. Men etter den tid, fant eieren et bedre lagringssted for 1964-modellen sin.Der ble den av en eller annen grunn stående urørt i nesten 50 år, lagringen har vært tør og luftig. Dette har medført at bilen har klart seg utrolig godt, den ser rett og slett helt ny ut. Den er så lite brukt så de originale hjulkapslene, var enda ikke monter på den.

Eieren døde i 2014

Det var den nå avdødes nevø, som arvet den spesielle bilen. Den blir nå forsøkt solgt for drøye 8 millioner kroner, og hva Rudy betalte for bilen i 1964 er det ikke noen som i dag vet. Men at det bare var et symbolsk beløp i forhold til hva man nå forlanger for bilen, er det ikke noen tvil om.

10 millioner inn til Norge

Det er ikke noen tvil om at vi snakker om verdens dyreste boble, og inn til Norge ville bilen kommet på over 10 millioner norske kroner.

Comments are closed.