Ulike Audi modeller opp gjennom historien

Audi har hatt utrolig mange forskjellige modeller siden den første bilen. Jeg er faktisk litt usikker på hva som er den aller første Audi modellen. Selskapet er jo en sammenslåing av fire forskjellige selskaper og alle hadde sine modeller når de slo seg sammen. Logoen – de fire ringene – kom etter sammenslåingen og ble plassert sammen med de originale modell merkene de forskjellige merkene hadde – nå kun med disse fire ringene i overkant.

1930 tallet

Etter sammenslåingen av firmaene og dannelsen av Audi Union, ble Audi sammen med Mercedes helt overlegne på racing markedet utover på 30 tallet. De såkalt Sølvpilene som var produsert av Ferdinand Porche. Men det var samme type biler som gjorde at det var to merker som var overlegne.

Teknologi utviklingen fortsatt og Audi benyttet seg en del av motorer fra Horch og Wanderer. Når krigen kom så produserte Horch det pansrede kjøretøyet Sd-Kfz 222 som den tyske hæren brukte mye. Dette var et raskt kjøretøy som kunne komme opp i over 80 kilometer i timen, og var drevet av en motor på 81 hestekrefter. Et annet populært kjøretøy til å transportere tyske offiserer med var en Horch modell som het KFZ 11, eller også kjent som Horch 80.

Mange modeller

Opp gjennom årene har Audi hatt mange modeller. Både rene Audier og andre som kommer fra en av deres partnere som de har slått seg sammen med. Eller en blanding med det de anser for å være det beste fra hver av bilene. Ved et forsøk på å telle så passerer jeg i hvert fall 50 forskjellige modeller, og det er ganske sikkert flere enn det jeg har klart å spore opp.

Audi produserer mange modeller også i dag og enkelte av disse modellene har vært i produksjon siden begynnelsen av nitti tallet. A1, A3, A4, A5, A6, A7 og enda flere modeller nå i nyere dager.

Den modellen jeg kjenner best fra Audi er jo Audi Quattro. Nå er vel det en betegnelse som er brukt på flere modeller og betyr at det er 4 hjuls trekk. Men den kom allerede så tidlig som i 1980 og var en utrolig bil den gangen. Mange ungdommer som drømte om å eie en Audi Quattro den gangen. Bilen ble levert med to motorstørrelser – en 2,1 L med 5 sylindere og en 2,2 L som også hadde fem sylindere. De hadde henholdsvis 200 og 220 hestekrefter og 10 og 20 ventiler.

Audi har levert både bensin og diesel modeller. De har levert modeller med helt fra 1,4 liters motor og opp til 6.3 liters motor. Den største motoren har hadde/har 500 hestekrefter.

Når det kom ny teknologi i konsernet så ble de først produsert på en Audi, før det ble forenklet og benyttet på de andre merkene som SEAT, VW og Skoda og så videre.

Audi har også en offisiell hjemmeside og en klubb man kan være medlem av. Du kan lese om alt dette selv på sidene deres.

Comments are closed.