Eldre modeller fra Volkswagen – VW Transporter

Jeg synes det er noe nostalgisk over eldre biler, samtidig som det er merkelig å tenke på at dette var nye biler – på den tiden jeg var guttunge og skrev opp bilnummer i Oslo.

Eldre modeller fra Volkswagen – VW Transporter

Om jeg tenker tilbake på 1970-tallet, så er det ikke mange av de bilene jeg ser på veien i dag. Noen modeller blir bare produsert og solgt i en begrenset periode, mens andre produserer over flere tiår – selv om sistnevnte kategori biler blir mer og mer sjeldent. Vi har nok endret oss som bilkunder, nå gjelder det for bilprodusentene – å hele tiden komme med nye modellnavn for å trekke kunder. Før var vi nok mer trauste, og byttet ofte til samme produsent og modell – som vi var vant- og fornøyd med. La oss ta en titt, på noen gamle travere hos Volkswagen.

VW Transporter

Denne kjente varebilen, vil jeg hevde de fleste av oss har et forhold til. Selv husker jeg den svært godt, siden det gikk mange av disse på 1970-tallet – da jeg kanskje var på det mest ivrige når det kom til biler og bilutstyr. Det var faktisk den nederlandske importøren av Volkswagen, som fikk produsenten til å starte produksjon av Transporter i 1950. Tre år før dette, hadde en nederlender tegnet de aller første skissene, over det som altså skulle bli en suksess av en bil.

Produsert fra 1950-1967

På lik linje med de første Boblene, kom Volkswagen Type 2 som den egentlig het – med en luftkjølt 1,2 liters bensinmotor. Denne var også bak montert, altså helt likt som på Bobla. Det var ikke noe imponerende antall hestekrefter å vise til, med sine 25 hestekrefter eller 19 Kilowatt.

Den første campingutgaven kom i 1951

Type 2 Volkswagen kom som campingbil, allerede året etter at den ble lansert. Det var Westfalia som produserte en slik løsning, og først på bestilling fra en privatperson – som så mulighetene denne bilen egentlig gav. Det sies at dette var starten på campingbilepoken, som vi vet lever i beste velgående den dag i dag.

2,5 millioner biler fra 1968-1979

Det er ikke annet enn imponerende, at bilen frem til nedleggelsen av den tyske produksjonen – kom opp i svimlende 2,5 millioner biler. Fra 1980 ble all produksjon, flyttet til Mexico og senere til Brasil. I 2012 var fortsatt bilen i produksjon i Brasil, hvor produksjonen har foregått siden 1996.

Flere produksjonsland

Bilmodellen har også blitt produsert i Argentina, men her var det kun et produksjonsvolum – det samme gjelder for produksjonen som i sin tid foregikk i Australia. Det at modellen ble spredd over hele verden, er ikke vanskelig å forstå – når vi nå vet litt mer om hvilke land som har vært involvert i dette bileventyret.

Flere produksjonsland

Finnes fortsatt i et stort antall

Med tanke på at det er nesten 70 år siden, den første modellen rullet ut av fabrikken – er det jo naturlig at mange av eksemplarene ikke lenger ruller på veiene. Men en del er fortsatt i bruk, og en del av dem tjener også som bar- og kioskutsalg rundt i verden. Blant annet i det sør-østlige Asia, har jeg sett flere Transportere – som tjener som fortausbarer i turistområdene.

Comments are closed.