Billøp med en boble

Å ha en VW boble handler om lidenskap, stil og sans for kvalitet. Det handler sjelden om fart. Disse bilene skulle være en familiebil, plass til to voksne og tre barn og maksfarten lå på 100 km i timen.

Pålitelighet og funksjon var viktig i alle årene denne lille, runde, artige saken ble produsert.

De senere årene så har boblen blitt et samleobjekt på fire hjul. Entusiastiske bileiere bruker mye tid på restaurere og vedlikeholde disse bilene. Mange nekter å selge dem selv for store summer. Dette er et kjærlighetsforhold.

Filmen har vært med i mange filmer, inkludert en ikoniske racerfilmen Herbie. Her var hovedpersonen en intelligent boble med mye personlighet. Han vant race på race, gjerne mot de kraftigere og mer moderne bilene. En klassisk fortelling om en underdog.

Å ha en gammel boble idag

Å ha en gammel boble idag

Jeg har latt meg fascinere av boblens historie og ikke minst utforming. Så jeg bruker mye tid på boblen på nettet og driver så smått, på ren hobbybasis, å pusser på en gammel boble. Sannheten er at det er tidkrevende å ha dette som hobby. Jeg har en jobb hvor jeg beveger meg mye og det er innimellom veldig herlig å bare komme hjem og slappe av i sofakroken. Jeg finner frem nettbrettet og logger meg inn på chess.com eller pokerstarscasino.com og kobler helt ut.

Jeg tror ikke jeg er unik på dette punktet. Det er mange fristelser i hverdagen som gjør at det kan være vanskelig å legge ned så mye arbeid som trengs for å virkelig ha gleden av en boble. De må vedlikeholdes og passes på. Gjør man det så er det en bil som kan gi timevis med glede. De som er lidenskapelig opptatt av bil og av boblen har nok å glede seg over.

Å kjøre løp med boble

Min boble er bare for hygge, men det er mange som velger å bruke sin boble til noe helt annet; nemlig å kjøre fort.  Det finnes helt egne løp for bobler og jeg har vært så heldig at jeg har blitt bedre kjent med SCORE class 11. I dette løpet så bruker man standard bobler. Eneste tillate modifiseringen er sikkerhetstiltak som sikkerhetsbur. Utover dette skal man være så nær originalen som mulig.

Å kjøre løp med boble

Så sikkerheten krever:

  • Et sikkerhetsbur som følger SCORE sine internasjonale standarder.
  • Setet må ha en 5 punktsele, men det er ingen krav til type sete.
  • En original bensintank kan brukes, men kun i den originale posisjonen.
  • Ekstra brensel og batterier skal plasseres i henhold til reglene.
  • Frontvindu og andre vinduer er valgfritt, men anbefales i noen omstendigheter. Uansett om det brukes vinduer eller ikke så må man ha vindunett.
  • To frontlys
  • To bremselys
  • Ryggelys

Bremser og motor

  • Standard, modellspesifikke trommelbremser, ikke skrivebremser.
  • Motoren må være VW serie type 1. Denne har en 1600cc motor, amerikansk sedan modell. Den kan ikke overstige denne motorstyrken.
  • Det er tillatt med ubegrenset kompresjon og egen løpsdriv.
  • Vanlig karburator 30 PICT 1,2 eller 3.

Kjøretøy i denne klassen har derfor typisk 60-80 hestekrefter.

Fjæring

I utgangspunktet så skal man bruke standard fjæring som bilen ble produsert med. Dette er ikke det beste valget på grusveier og dårlige veier. Derfor er det gjort enkelte unntak for å øke bakkeklaringen. Det er også lov forsterke fjæringen. Det er strenge regler så det er viktig å sette seg inn i dette, noe de fleste lagene har gjort.

Flere forskjellige løp

Det er et imponerende antall løp som hører med i SCORE Class 11. Løpene inkludere Baja 1000, Baja 500, Baja Sur 500, San Felipe 250 og SCORE Desert Challenge. Ingen av disse løpene er avslappende, her kjøres det med klampen i bånn.

Flere forskjellige løp

Løpene er off-road og dette stiller store krav til både fører og støtteapparat. Det er lov å delta uten å være med i et lag, men dette er ikke å anbefale. Ruten er sliter på både mennesker og maskiner og derfor trengs det et ambulerende støtteapparat. Det er heller ikke enkelt å holde seg oppdatert på alle de tekniske kravene som stilles til bilen og til utstyret. Å finne reservedeler og sørge for at bilen alltid er i tipp-topp stand er heller ikke enkelt.

En erfaren sjåfør er også viktig ettersom løpene er krevende og motorstyrken ikke er den største. Derfor gjelder å få presset motoren maksimalt uten å gå over grensene. Det gjelder også å kunne holde en jevn fart, også svingene, så man ikke mister fart.

Dette er løp for de profesjonelle og de semi-profesjonelle. Heldigvis så finnes det også mange uformelle løp hvor glade amatører kan prøve seg på banen. Her er ikke kravene til utforming så strenge. Det er ikke uvanlig med kollisjoner i slike løp og bilene bærer gjerne preg av dette.

Så enten man er profesjonelle eller semi-profesjonell så finnes det et løp som passer for deg og din boble.

 

Comments are closed.